Vukosav Tomašević: Cveta prodaja rakije na crno, država gubi milione
Beograd/Prijepolje – Osnova svake dobre rakije je dobro voće. Srbija s tim nema problema, međutim, nije baš svaka žestoka kapljica koja se nađe u prodaji kvalitetna, u šta su se mnogi i lično uverili kupujući to omiljeno piće preko oglasa.
Član Upravnog odbora Saveza proizvođača rakija Srbije Vukosav Tomašević, kaže da zbog prodaje rakije na crno država godišnje gubi između 200 i 250 miliona evra.
– Zamislite koliko je to kilometara puteva, ili bolnica koje mogu da se izgrade od tog novca, samo kada bi se stalo na put nelegalnom prometu – kazao je on naglašavajući da se u Srbiji godišnje potroši između 60 i 90 miliona litara rakija – istakao je on.
Prema njegovim rečima, 70 do 80 odsto prometa rakija u Srbiji se odvija u sivoj zoni, od čega čak 90 odsto u ugostiteljskim objektima, pa čak i onim elitnim u kojima se plasira „domaća rakija“.
On ističe da država ima mehanizme kojima bi to mogla da spreči, dodajući da je to zakonski dobro regulisano, ali da se propust pravi u segmentu kontrole prodaje rakija.
– Postoje ozbiljni proizvođači rakije, ali i mnoštvo onih koji ne proizvode rakiju od voća, već proizvode nešto što je žestoko piće ali se dobija od rafinisanog alkohola poljoprivrednog prorekla sa dodacima. Zakon to zabranjuje, ali to se vrlo malo ili nimalo ne kontroliše – kazao je Tomašević, a kao primer naveo i to što se i na pijacama naših poznatih turističkih centara mogu naći desetine hiljada litara rakija bez ikakve potvrde o poreklu, zdravstvene kontrole, ali i plaćenog PDV-a i akciza.
Oni naglašavaju da takva nelojalna konkurencija ugrožava legalne registrovane proizvođače rakija koji rade u skladu sa zakonom, a kojih je oko 750 u Srbiji.
Realna cena oko 10 evra
Tomašević ističe da kvalitetna rakija, koja je prošla zdravstvenu kontrolu i sa svim plaćenim troškovima državi i uračunatom trgovačkom maržom, ne može da košta manje od 10 evra u prodaji.
– Na litar rakije iznosi akciza su od 190 do 199 dinara, 120 dinara je PDV, ambalaža košta oko 100 dinara, trgovačka marža je od 20 do 30 odsto i to su sve troškovi veći od 500 dinara, bez osnovnih troškova proizvodnje – objasnio je on.
Prosečna cena rakija po oglasima oko 600 dinara
Na društvenim mrežama postoje čitave grupe koje se bave prodajom rakije, a postoje i stotine oglasa u kojima se nudi žestina na prodaju bez ikakve kontrole. Rakija se šalje brzom poštom i u balonima. Cene su u proseku oko 600 dinara po litri, odnosno zavise od vrste voća, pa se tako litar rakije od jabuke prodaje za 400 dinara, šljive za 500 dinara, dunje za 800 dinara, višnje za 1.000 dinara. Troškove dostave plaća uglavnom kupac, kada je reč o manjim količinama.
U oglasima se može naći i ponuda gde se rakija prodaje po ceni od 4 dinara po stepenu, a u ponudi su jačine od 30 do 33 stepena.
Alo i PP Media